Ik ben een Turks meisje van achttien jaar en wil graag een hoofddoek dragen. Maar tegelijkertijd durf ik het niet. Ik ben bang dat sommige Nederlanders me dan niet met rust laten. Ik ben bang voor gemene opmerkingen op straat of op school. Van mijn ouders hoef ik overigens geen hoofddoek te dragen. Mijn vraag is: moeten vrouwen en meisjes een hoofddoek dragen? Sommige vriendinnen zeggen dat het verplicht is en weer andere zeggen dat het niet zo is. Ook heb ik gelezen dat van een vrouw alleen de handen, het gezicht en de voeten zichtbaar mogen zijn. Is dat zo? Staat dat letterlijk in de koran? Dan zou ik ook geen korte shirts mogen dragen omdat mijn armen dan te zien zijn.

Je geeft aan dat je wel graag een hoofddoek wilt dragen, maar dat de mogelijk negatieve reacties uit je omgeving je hiervan weerhouden. Helaas is de islam de laatste tijd wereldwijd in opspraak gekomen. Dat het dragen van een hoofddoek door een islamitische vrouw een uitdrukking is van haar religieuze overtuiging, heeft hierbij speciale aandacht gekregen. Het wordt onder andere gezien als een symbool van onderdrukking. Wellicht krijgen vrouwen nu meer dan ooit te maken met negatieve reacties en afkeurende blikken van omstanders. Desondanks vind ik niet dat jij je in de keuze moet laten beïnvloeden door eventuele reacties uit je omgeving. Het gaat erom dat jij in alle vrijheid een weloverwogen keuze maakt.
Om een antwoord te vinden op je vraag of de islam het dragen van een hoofddoek verplicht, ben ik op onderzoek uitgegaan. Ik heb natuurlijk niet de volledige kennis over de islam en voor zover ik heb kunnen nagaan, verschillen de meningen en visies van de geleerden over ‘de verplichting’ voor vrouwen om een hoofddoek te dragen. Degenen die zeggen dat de islam het dragen ervan verplicht, baseren dit op de Koran Soera 33:59: ‘O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En God is Vergevensgezind, genadevol.’ En Soera 24:31: ‘En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid/sieraad niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar doeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wend u allen tezamen tot God, o gelovigen, opdat je moge slagen.’
Realiseer je wel dat deze citaten een vertaling van de koran betreffen. Voor veel vertalingen geldt dat ze nooit de oorspronkelijke betekenis één op één kunnen overbrengen. Daarom worden ze door velen slechts gezien als interpretaties. De diverse interpretaties en boeken die over de koran geschreven zijn, bevestigen dat de complexiteit van de verzen in de oorspronkelijke klassieke Arabische taal niet zomaar doorgrond kan worden. Bovendien moet je een taal in de sociaal-historische context zien waardoor, die, zelfs als je het klassieke Arabisch beheerst, lastig is om te begrijpen. Dit alles verklaart waarom je niet eenduidig kunt zijn over de betekenis van de Soera’s op het gebied van kledij.
De meeste contoversie bestaat over Soera 24:31. Er zijn geleerden die bijvoorbeeld de woorden ‘schoonheid’ en ‘doeken’ in een sociaal-historische context plaatsen en het klassieke Arabische woord voor ‘schoonheid’ vertalen als ‘sieraad’. De vrouwen zouden in de tijd van de profeet, kledij met blote halsopeningen hebben gedragen waardoor hun sieraden en borsten gedeeltelijk zichtbaar waren. Het voorschrift om haar ‘schoonheid’ en boezem te bedekken met ‘doeken’ zou daarom ter bescherming dienen. Andere geleerden interpreteren het woord ‘sieraad’ als zijnde de schaamstreek van de vrouw en haar borsten. Zij zien dit vers dan ook niet als een voorschrift om het gehele lichaam te bedekken.
Er zijn ook islamgeleerden die beweren dat de Soera’s uitdrukkelijk kledingvoorschriften hanteren voor de vrouwen en dochters van de profeet en dat andere gelovige vrouwen zich hier in principe niet aan hoeven te houden. Weer andere geleerden spreken dit tegen door Soera 24:31 aan te halen, waarin volgens hen uitdrukkelijk wordt verwezen naar gelovige vrouwen die zich wel degelijk aan de gestelde voorschriften dienen te houden. Deze openbaringen worden dan ook als religieuze plicht gezien voor gelovige vrouwen om hun lichaamsdelen te bedekken, waardoor zij zich kunnen onderscheiden en beschermen. De Soera 24:31 bevat meer expliciete informatie. Zoals je weet, zijn er ook moslims die vinden dat de gelovige vrouw alles moet bedekken, dus ook haar gezicht en handen.
Gezien deze uiteenlopende meningen en interpretaties kan ik je helaas geen eenduidig antwoord geven. De keuze om wel of geen hoofddoek te dragen is aan jou. Ik hoop in elk geval dat je met mijn onderzoek geholpen bent en ik wens je veel wijsheid toe in je beslissing.

Heb jij een vraag of zit je met een probleem? Stuur dan een e-mail naar sen@senmagazine.com
 
   
       
laatste reactie (42724)
 
plaats een reactie
 
 
Judi

12 mei 2018 12:23

s71KKl https://www.genericpharmacydrug.com
Bekijk alle reacties
 
Naam *  
E-mailadres *    
Reactie *  
* verplicht veld
 
       

september 2007

Headlines

Spotlights

Interactive

Leisure

Women's Business

More SEN